Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player
Rutes en BTT

Camí natural de les Vernedes de Sort.
Es tracta d’un recorregut circular fàcil, per a tots els públics, que recorre la zona de les vernedes de Sort, una antiga plana agrícola, avui transformada en part en plantacions d’arbres de creixement ràpid (pollancres) i on s’ubiquen diferents empreses de serveis i recursos turístics com empreses d’aventura i la formatgeria artesanal Tros de Sort. Passejada molt agradable que transcorre primer per l’antic camí de ferradura que uneix Sort amb els pobles de la vall de Siarb, i desprès retorna a pel marge esquerra del riu Noguera Pallaresa. Passades les instal·laciosn de l’empresa d’esports d’aventura Turisnat Pirineus, s’agafa a l’esquerra una pista que desprès es transforma en camí, que ens portarà fins al riu del Cantó. Sense travessar el riu, continuem pel seu marge dret fins a trobar el camí natural que voreja la Noguera Pallaresa i que seguirem fins a tornar a Sort. En aquest recorregut es pot gaudir de la verneda de Montardit, situada a l’altre vessant del riu i que forma part del Parc Natural de l’Alt Pirineu. Sort és una de les 3 destinacions de l’Alt Pirineu declarades Destí turístic-esportiu de Catalunya on podem visitar l’exposició “Hug Roger III i la fi de la Catalunya Comtal”; la Presó-Museu Camí de la Llibertat; el Castell dels Comtes de Pallars; l’esglèsia Sant Feliu; els antics Forns de Calç; el monument al General Moragues; el camp de regates l’Aigüerola; escenari de 2 Campionats del món de piragüisme; el parc del Riuet, antiga llera convertida en zona d’esbarjo…

Durada: 1 h
Km: 5,7
Desnivell: 50 m
Punt de sortida: Sort

Ruta de Sant Antoni de Rialp.
Agradable excursió per la riba esquerra del riu de Sant Antoni, fins a la central hidroelèctrica municipal de Rialp. Podem observar petits rodals de boscos de ribera i  els ocells característics d’aquest ecosistema com són la mallerenga blava, el pitroig, la cuereta blanca i la merla d’aigua. Des de la minicentral es retorna a Rialp per l’antic camí de a peu que porta a la Mola de Sall. A Rialp cal visitar la seva vila closa, que encara avui conserva l’arcada gòtica del portal de Sant Antoni i una de les torres de defensa anomenada d’en Virós, avui convertida en vivenda. La vila té el seu origen en el castell enclavat en un turó a sobre del poble, des d’on es controla el pas cap a la Vall d’Àssua i les Valls de l’Alt Pallars. Fa uns anys Rialp era un poble de menestrals (gent d’ofici): cadiraires, sastres, llauners, músics, basters, forners, fusters,...

Durada: 30 min
Km: 3,1
Desnivell: 35 m
Punt de sortida: Rialp

Volta al Pla de Corts-Gerri de la Sal.

Abans de fer la ruta es pot gaudir de l’interessant patrimoni cultural de Gerri de la Sal. La sortida es realitza per la N-260 fins al poble del Comte, on s’enfila la carretera local que passa per Balestui i Sellui. Des de Sellui s’agafa una pista que ens porta fins a Bretui. En aquest recorrregut hi ha unes fantàstiques vistes del Pla de Corts. A Bretui es segueix per un camí que passa per sobre de la carretera i que ens porta fins a l’estany de Montcortès. Es baixa a l’estany i es continua per una pista que surt del costat de la font i que ens portarà, travessant el bosc de l’obaga de Peracalç i Canals, fins a Cortscastell. De Cortscastell en continua pel camí de ferradura fins a Pujol, des d’on es baixa per una carretera sense asfaltar fins a l’aparcament de Morreres, al costat de la N-260. Seguint la mateixa carretera es retorna a Gerri de la Sal.

Durada: 3 h 45 min
Km: 31,2
Desnivell: 850 m
Punt de sortida: Gerri de la Sal

Ruta de Pamano-Llessui
Circuit per a descobrir els magestuosos paisatges de la Vall d’Àssua. Des de Llessui (el poble de Torena a la novel·la “Les Veus del Pamano”) anirem cap a l’aparcament de l’antiga estació d’esquí, on s’agafa la pista que porta cap a Espot, atravessant el riu Pamano que dóna nom a la famosa novel·la escrita i televisada de “Les Veus del Pamano”. A les faldes del Montsent, anirem reseguint els prats de pastura de la muntanya que alimenten els ramats de vaques, ovelles i cavalls durant l’estiu. Passat el coll del Triadó la pista resegueix el límit de la zona perifèrica del Parc Nacional d’Aigüestortes i estany de Sant Maurici. Des d’aquest punt la pista planeja i les vistes son espectaculars. Quan s’arriba a l’indret del Collet, on trobem el triador de les ovelles de Llessui, ens desviem a la dreta per la pista que ens retornarà fins a Llessui. Una part del recorregut d’aquesta ruta coincideix amb la ruta transpirenaica de BTT i amb Pedals de Foc.

Durada: 2 h 15 min
Km: 28,04
Desnivell: 785 m
Punt de sortida: Llessui

Ruta dels santuaris-Gerri de la Sal
La ruta comença al pont d’Arboló, on podrem deixar el vehicle. Es puja fins a l’ermita de la Mare de Déu d’Arboló, edifici d’estil romànic llombard que es troba coronat per un campanaret que també era utilitzat com a comunidor. Des de l’ermita continuem pel camí de ferradura que ens porta cap a Gerri de la Sal. A Gerri, travessem pel camí que recorre el viver, avui destinat al conreu de varietats hortícoles i arbres fruiters autòctons del Pallars, i a la descoberta dels ecosistemes prepirinencs. Per sobre del viver surt la pista que pren direció nord i ens ha de portar cap al poble d’Arcalís, passant pel costat de les restes del seu antic castell. D’Arcalís es baixa fins a la vora de la Noguera Pallaresa per seguir la ruta de tornada cap al pont d’Arboló a través de l’antic camí de ferradura.

Durada: 1 h 40 min
Km: 17,9
Desnivell: 652 m
Punt de sortida: Gerri de la Sal-Pont d’Arboló

Ruta per la Vall de Siarb
Sortim de Sort creuant el pont sobre la Noguera Pallaresa, en direcció al Camí Natural de Les Vernedes, passant entre la formatgeria Tros de Sort i l’empresa d’esports d’aventura Rubber River. Una vegada passades les instal·lacions de l’empresa d’esports d’aventura Turisnat Pirineus, s’agafa una pista que surt a l’esquerra i que desprès es transforma en camí. Arribem al riu del Cantó i hem de seguir la senyalització cap a Soriguera, Llagunes i Puigforniu. A mig camí trobem la borda d’Orient, un excel·lent exemple de construcció agroramadera. El camí ens porta fins a Llaveners, una antiga casa forestal avui en estat ruinós. Des de Llaveners arribem a la carretera d’accés a Puigforniu. A Puigforniu hem de buscar una pista que baixa altra vegada fins al riu del Cantó, pasant per la borda de Savalls. Es creua el riu i enfilem pista amunt fins arribar a Vilamur. Cal visitar la seva vila closa. Sortim a la carretera N-260 i uns metres avall s’agafa a la dreta la pista que, quan arribarem a l’indret on es veu el poble d’Embonui, es deixa per agafar el camí de l’obaga que ens portarà finalment fins a Sort.

Durada: 2 h 15 min
Km: 22
Desnivell: 830 m
Punt de sortida: Sort

Volta al Pic de l’Orri-Vilamur
Aquesta és la ruta més llarga del centre BTT. Amb els seus quasibé 44 km ens portarà a donar la volta al massís de l’Orri, travessant boscos on hi viuent el gall fer, el mussol pirinenc i la becada, i que formen part del Parc Natural de l’Alt Pirineu, el més extens de Catalunya. Des de Vilamur s’agafa a N-260 fins trobar, a l’esquerra, una pista que ens portarà a endinsar-nos al Parc Natural. Uns metres més enllà trobem búnquers, trinxeres i pous de tirador de les posicions franquistes destacades al front del Pallars durant la Guerra Civil i que formen part de la xarxa d’espais de memòria de Catalunya. Seguint la senyalització existent travessem el bosc de Costa Negra i el bosc de Tres Comuns, per continuar fins a l’estació d’esquí de Portainé. Deixem l’estació i seguim en direcció est cap al Serrat Gros, el bosc de Duc i el coll de la Culla. Des d’aquí s’agafa la pista que ens porta fins al refugi de les Comes de Rubió que disposa de servei de bar i menjador. Des del refugi es pren el camí de la Forestal, que inicialment coincideix amb una pista i que a partir de la Basseta es transforma en un sender. S’arriba a les Collades des d’on hi ha unes excel·lents vistes panoràmiques de la Ribera de Sort. Aquí trobarem la pista que ens retornarà de nou a Vilamur.

Durada: 4 h 30 min
Km: 43,46
Desnivell: 1.254 m
Punt de sortida: Vilamur

Un tomb a les Collades-Vilamur
Aquesta ruta és una variant curta de la número 8. Se surt del poble de Vilamur, situat a 1.264 m d’altitud, i antic cap del vescomtat del mateix nom. Hi destaca la seva vila closa, on encara es conserva un carrer porxat. A la plaça Major s’hi troba l’esglèsia de la Mare de Déu de la Medina, del segle XII, amb el seu campanar vuitavat. A Vilamur també hi destaca el color rogenc de les pedres amb que estan construïdes les cases, això és a causa dels afloraments de gressos i conglomerats vermells del triàsic i permià superior d’aquest vessant de la vall.

Durada: 2 h
Km: 21,75
Desnivell: 775 m
Punt de sortida: Vilamur

Sant Quiri-Gerri de la Sal
La ruta pren el nom del tossal de Sant Quiri, el punt més alt del recorregut, i fa una volta que puja per la vall d’Escós per després retornar per la vall del riu d’Ancs. Sobretot en la part més elevada del recorregut gaudirem d’unes extraordinàries vistes panoràmiques. Des de Sant Quiri es veu també la veina vall Fosca, pertanyent al Pallars Jussà. Des de Gerri de la Sal seguim la N-260 fins al pont d’Arboló, que travessarem per continuar pel camí vell fins a Baro. Aquí s’agafa la carretera local fins a Escós on surt la pista que va pujant pel bosc de Tolzó. Passem per la borda de Cossant, i continuem pista amunt fins arribar a la collada de Sant Quiri, des d’on podem pujar fins a l’ermita de Sant Quiri i gaudir de les vistes. La mateixa pista ens portarà en baixada cap als pobles d’Ancs, Sellui, Balestui i el Comte, on ja es retroba la carretera N-260 que seguirem per tornar a Gerri de la Sal.

Durada: 4 h 30 min

Guia de serveis

Telèfons d'interès

Contacte

Turisme de Sort | Avís legal | Política de privacitat | Contacte | Diseño web Imaginalia